30.06.2022

20220707132821.057.jpgמהו ניהול שרשרת אספקה (SCM)?

ניהול שרשרת אספקה הוא ניהול זרימת הסחורות והשירותים וכולל את כל התהליכים ההופכים חומרי גלם למוצרים סופיים. זה כרוך בייעול אקטיבי של פעילויות צד ההיצע של העסק כדי למקסם את ערך הלקוח ולהשיג יתרון תחרותי בשוק. ניהול שרשרת אספקה (SCM) הוא ניהול ריכוזי של זרימת הסחורות והשירותים וכולל את כל התהליכים ההופכים חומרי גלם למוצרים סופיים. בעזרתו חברות יכולות לקצץ בעלויות עודפות ולספק מוצרים לצרכן בצורה מהירה ויעילה יותר. על מנהל שרשרת אספקה מוטלת המשימה לשלוט ולהפחית עלויות ולהימנע ממחסור באספקה.

חמשת המרכיבים הקריטיים ביותר של SCM הם פיתוח אסטרטגיה, מיקור חומרי גלם, ייצור, הפצה והחזרות.


חשיבות

ניהול שרשרת האספקה חשוב מכיוון שהוא יכול לעזור להשיג מספר יעדים עסקיים. לדוגמה, שליטה בתהליכי ייצור יכולה לשפר את איכות המוצר, להפחית את הסיכון של ריקולים ותביעות משפטיות תוך סיוע בבניית מותג צרכני חזק. יחד עם זאת, בקרות על נהלי משלוח יכולים לשפר את שירות הלקוחות על ידי הימנעות ממחסור יקר או תקופות של עודף מלאי. בסך הכל, ניהול שרשרת האספקה מספר הזדמנויות לחברות לשפר את שולי הרווח שלהן והוא חשוב במיוחד עבור חברות בעלות פעילות גדולה ובינלאומית.


כיצד פועל ניהול שרשרת אספקה (SCM) 

ניהול שרשרת אספקה (SCM) מייצג מאמץ של ספקים לפתח וליישם שרשראות אספקה יעילות וחסכוניות ככל האפשר. שרשראות האספקה מכסות כל דבר, החל מייצור, דרך פיתוח מוצר ועד למערכות המידע הדרושות לניהול התחייבויות אלו.

בדרך כלל המנהל מנסה לשלוט או לקשר באופן מרכזי את הייצור, המשלוח וההפצה של מוצר. על ידי ניהול שרשרת האספקה, חברות יכולות לקצץ בעלויות עודפות ולספק מוצרים לצרכן מהר יותר. זה נעשה על ידי שמירה הדוקה יותר על המלאי הפנימי, הייצור הפנימי, ההפצה, המכירות והמלאי של ספקי החברה.

SCM מבוסס על הרעיון שכמעט כל מוצר שמגיע לשוק נובע ממאמצים של ארגונים שונים המרכיבים שרשרת אספקה. למרות ששרשרות אספקה קיימות שנים רבות, רוב החברות העניקו להן תשומת לב רק לאחרונה כעל ערך מוסף לפעילותן.

 

5 חלקים מרכזיים של  SCM 

מנהל שרשרת האספקה מנסה למזער מחסור ולצמצם עלויות. התפקיד אינו רק לוגיסטיקה ורכישת מלאי. מנהלי שרשרת האספקה מפקחים ומנהלים את הפעולות כדי למקסם את היעילות ולמזער את העלות של שרשרת האספקה של הארגון.  שיפורי פרודוקטיביות ויעילות יכולים להגיע ישירות לשורה התחתונה של חברה. ניהול טוב של שרשרת האספקה מרחיק את החברות מהכותרות, מהחזרות יקרות ותביעות משפטיות.  מנהל שרשרת האספקה מרכז את הלוגיסטיקה של כל ההיבטים של שרשרת האספקה המורכבת מחמשת החלקים הבאים.

תכנון

התהליך מתחיל בדרך כלל בתכנון, שנועד להתאים את ההיצע לדרישות הלקוחות והייצור. על החברות לחזות מה יהיו הצרכים העתידיים שלהן ולפעול בהתאם. זה מתייחס לחומרי גלם הדרושים בכל שלבי הייצור, לקיבולת ציוד וצרכי כוח אדם לאורך כל התהליך. חברות גדולות מסתמכות לרוב על מודולי מערכת ERP כדי לצבור מידע ולהרכיב תוכניות.

מקורות

תהליכי SCM יעילים מסתמכים במידה רבה על קשרים חזקים עם ספקים כדי לספק את חומרי הגלם הדרושים לאורך תהליך הייצור. חברה צריכה להיות מסוגלת לתכנן ולספק סחורה מראש. עם זאת, לתעשיות שונות יהיו דרישות מקורות שונות. באופן כללי, מיקור SCM כולל את ההטחות הבאות:

  • שחומרי הגלם יעמדו במפרט הייצור הדרוש לייצור סחורות.
  • שהמחירים ששולמו עבור הסחורה תואמים את ציפיות השוק.
  • גמישות לספק חומרי חירום עקב אירועים בלתי צפויים.
  • לספק יש רקורד מוכח של אספקת סחורה בזמן ובאיכות טובה.
  • ניהול שרשרת האספקה הוא קריטי במיוחד כאשר יצרנים עובדים עם מוצרים מתכלים. בעת רכישת סחורה, על החברות לשים לב לזמן ההובלה ולעד כמה ספק יכול לעמוד בצרכים הללו.

ייצור

בלב תהליך ניהול שרשרת האספקה, החברה הופכת חומרי גלם על ידי שימוש במכונות, עבודה או כוחות חיצוניים אחרים כדי ליצור משהו חדש. המוצר הסופי הוא המטרה הסופית של תהליך הייצור, אם כי זה לא השלב הסופי של ניהול שרשרת האספקה.

ניתן לחלק את תהליך הייצור לתת-משימות כגון הרכבה, בדיקה או אריזה. במהלך תהליך הייצור, על המשרד להיות מודע לפסולת או לגורמים אחרים הניתנים לשליטה שעלולים לגרום לחריגות מהתוכניות המקוריות. לדוגמה, אם חברה משתמשת ביותר חומרי גלם מהמתוכנן בשל מחסור בהכשרת עובדים, על המשרד לתקן את הבעיה או לחזור ולבחון את השלבים המוקדמים יותר.

מסירה

לאחר שהמוצרים מיוצרים והמכירות מסתיימות, החברה חייבת להעביר את המוצרים לידי לקוחותיה. תהליך ההפצה נתפס לעתים קרובות כתורם לתדמית המותג, שכן עד לנקודה זו, הלקוח עדיין לא קיים אינטראקציה עם המוצר. בתהליכי SCM חזקים, לחברה יש יכולות לוגיסטיות חזקות וערוצי אספקה ​​כדי להבטיח אספקה ​​בטוחה, מיידית וזולה של מוצרים.

החזרה

תהליך ניהול שרשרת האספקה ​​מסתיים בתמיכה במוצר ובחזרות הלקוחות. לא טוב לחברה אם לקוח צריך להחזיר מוצר, וגרוע פי כמה אם זה נובע מטעות מצד החברה. תהליך החזרה זה נקרא לעתים קרובות "לוגיסטיקה הפוכה", והחברה חייבת לוודא שיש לה את היכולות לקבל מוצרים שהוחזרו ולהקצות נכונה החזרים עבור החזרות שהתקבלו. בין אם חברה מבצעת ריקול מוצר או שלקוח פשוט לא מרוצה מהמוצר, יש לתקן את ביצוע העסקה עם הלקוח.

ניהול שרשרת אספקה בחברת שרמן >>

 

סוגי דגמי שרשרת אספקה

ניהול שרשרת האספקה לא דומה בכל החברות. לכל עסק יש את המטרות שלו, האילוצים והחוזקות שלו שמעצבים איך נראה תהליך ה-SCM שלו. באופן כללי, יש שישה מודלים עיקריים שונים שחברה יכולה לאמץ כדי להנחות את תהליכי ניהול שרשרת האספקה שלה.

מודל זרימה רציפה: אחת משיטות שרשרת האספקה המסורתיות יותר, מודל זה מועדף לרוב בקרב תעשיות בוגרות. מודל הזרימה הרציפה מסתמך על היצרן המייצר את אותו המוצר שוב ושוב ומצפה שהלקוח לא ידרוש שינויים רבים.

מודל זריז: מודל זה הוא הטוב ביותר עבור חברות עם ביקוש בלתי צפוי או מוצרים להזמנת לקוח. הוא נותן עדיפות לגמישות, שכן לחברה עשוי להיות צורך ספציפי בכל רגע נתון ועליה להיות מוכנה להסתובב בהתאם.

דגם מהיר: דגם זה מדגיש את התחלופה המהירה של מוצר בעל מחזור חיים קצר. באמצעות מודל שרשרת מהירה, חברה שואפת לנצל מגמה, לייצר סחורה במהירות ולהבטיח שהמוצר נמכר במלואו לפני שהטרנד מסתיים.

מודל גמיש: המודל הגמיש עובד בצורה הטובה ביותר עבור חברות המושפעות מעונתיות. לחברות מסוימות עשויות להיות דרישות ביקוש גבוהות בהרבה בעונת השיא ודרישות לנפח נמוך באחרות. מודל גמיש של ניהול שרשרת אספקה מוודא שניתן להגביר או להקטין את הייצור בקלות.

מודל יעיל: עבור חברות המתחרות בתעשיות עם שולי רווח נמוכים מאוד. חברה עשויה לשאוף להשיג יתרון על ידי הפיכת תהליך ניהול שרשרת האספקה ליעיל. זה כולל ניצול ציוד ומכונות בדרכים האידיאליות ביותר בנוסף לניהול מלאי ועיבוד הזמנות בצורה היעילה ביותר.

דגם מותאם אישית: אם דגם כלשהו אינו מתאים לצרכים של חברה. הוא תמיד יכול לפנות לדגם מותאם אישית. זה קורה לעתים קרובות עבור תעשיות מיוחדות מאוד עם דרישות טכניות גבוהות, כגון יצרני רכב.

תהליך ניהול שרשרת האספקה מסתיים בתמיכה במוצר ובחזרות הלקוחות. זה מספיק גרוע שלקוח צריך להחזיר מוצר, וזה גרוע עוד יותר אם זה נובע מטעות מצד החברה. תהליך החזרה נקרא לעתים קרובות "לוגיסטיקה הפוכה", והחברה חייבת לוודא שיש לה את היכולות לקבל מוצרים שהוחזרו ולהקצות נכונה החזרים עבור החזרות שהתקבלו. בין אם חברה מבצעת ריקול מוצר או שלקוח פשוט לא מרוצה מהמוצר, יש לתקן את העסקה עם הלקוח.

רבים רואים בהחזרים מלקוחות אינטראקציה בין הלקוח לחברה. עם זאת, חלק חשוב מאוד בהחזרות של לקוחות הוא התקשורת הבין-ארגונית לזיהוי מוצרים פגומים, מוצרים שפג תוקפם או סחורות שאינן תואמות. מבלי לטפל בגורם הבסיסי להחזרת לקוח, תהליך ניהול שרשרת האספקה ייכשל, וסביר להניח שהחזרות עתידיות יימשכו.