17.7.2022

20220717165723.580.jpg

פיתוח מוצרים חדשים הוא התהליך המלא של לקיחת מוצר משלב הרעיון לשלב המסירה. בין אם אתה מספק מוצר חדש לגמרי או משפר מוצר קיים, מחזור פיתוח המוצר מתחיל הרבה לפני שמשהו נבנה. הוא כולל הכל, החל מסיעור מוחות של הרעיון הראשוני ועד לתכנון אסטרטגי, בנייתו ושחרורו לשוק - ואז מדידת הצלחתו.

פיתוח מוצר עוסק בהרבה יותר מ"איך" מוצר בנוי. זה ה"למה", "מה" ו"מתי" - הכולל עבודה חוצת תפקידים, מניהול מוצר והנדסה וכל הדרך עד לשיווק המוצר. המטרה היא לעבוד יחד כדי לבנות, להשיק ולשפר מוצר שלקוחות יאהבו.

מי מעורב בתהליך פיתוח המוצר?

מנהלי מוצר מנחים את הצלחת המוצר. הם קובעים אסטרטגיה, בונים את מפת הדרכים ומגדירים את תכונות המוצר. הם יושבים במרכז צוות המוצר - אנשים ברחבי הארגון שתורמים לתכנון, בנייה ואספקה של המוצר. זה אומר בדרך כלל נציגים ממנהלי המוצר, ההנדסה, החדשנות, שיווק ותפעול.

כל ארגון מגדיר את צוות פיתוח המוצר שלו בצורה שונה בהתאם למוצר, ללקוחות ולתעשייה. צוות המוצר מורכב לרוב מאנשים המעורבים באופן פעיל בשלב אחד או יותר של פיתוח המוצר. הם גם משתפים פעולה עם אנשים מצוותים אחרים המשתתפים בהצלחת המוצר: ניהול לקוחות, מכירות, כספים ומשפטים. כל אחד בארגון שמוביל מוצר ממלא תפקיד חשוב בהבנת הלקוחות ובמתן חווית מוצר שלמה (CPE).

צוות מוצר כולל בדרך כלל נציגים מהקבוצות הבאות:

ניהול מוצר - מנהלי מוצר מפרקים יעדים אסטרטגיים לפעילויות טקטיות. הם מגדירים אסטרטגיית מוצר, מה צוות המוצר יספק ומתי, ומעביר התקדמות מול מפת הדרכים של המוצר.
הנדסה - המהנדסים אחראים ל"איך" המוצר בנוי - משתפים פעולה בתכונות ובסיפורי משתמשים, הערכת עבודה, תכנון הדרך ושחרור יישומים חדשים.
חדשנות - צוותי חדשנות יוצרים אסטרטגיה של דרכים חדשות לגשת לבעיות העומדות בפני העסק ולקוחותיו.
הם משלבים רעיונות למוצרים טריים עם ניתוח שוק כדי להניע את אסטרטגיית המוצר ולהימנע מקפיאה על השמרים.
שיווק מוצר - משווקי מוצר קובעים כיצד לשתף את הסיפור של המוצר. הם יוצרים מיקום והעברת הודעות, חוקרים את הנוף התחרותי.
מטרתם ליצור פרסונות קונים. הם מנהלים קמפיינים, בונים מודעות ומגדילים את השימוש במוצר.
תפעול - צוות התפעול מופקד על ביצועים והתקדמות ארגוניים - שחרור תקציבים ותהליכים בין צוותים.
מנהלי תוכניות ופרויקטים עוקבים אחר הקצאת משאבים, סיכונים וצווארי בקבוק, תוך הקלת שיתוף פעולה בין הצוותים.

מהם שלבי פיתוח מוצר חדש?

בעוד שהפרטים של פיתוח המוצר ייראו אחרת בכל ארגון, ישנם שלבים סטנדרטיים שכמעט כל הצוותים עוברים עליהם - החל מהגדרת אסטרטגיה ועד לניתוח הצלחה.
אלו הם שבעת השלבים של תהליך פיתוח המוצר:


1. אסטרטגיה: הגדרת מטרות ויוזמות

כל מוצר פורץ דרך מתחיל בחזון ואסטרטגיה. ההצלחה בשלבים הבאים תלויה ביעדים שהגדרתם מראש ובאופן שבו תחליטו למדוד הצלחה.

רוב העבודה האסטרטגית הבסיסית נמצאת בבעלות ראשי החברה בשיתוף עם מנהל מוצר ראשי, סמנכ"ל מוצר ומנהלי מוצר בכירים.
יחד הם מגדירים את המטרות והיוזמות ברמת העל שישפיעו על תחומי המיקוד של צוות המוצר.
יעדי המוצר מייצגים את ההישגים העיקריים הדרושים כדי להפוך את חזון המוצר למציאות. צריך להיות להם מסגרת זמן קבועה וקריטריונים מדידים להצלחה.
שלב האסטרטגיה של פיתוח מוצרים חדשים כולל גם עבודה מכרעת כמו מיצוב והעברת הודעות, ביצוע ניתוח שוק ומתחרים ופיתוח תכונות משתמש שמתארות בבירור פלחים ספציפיים של שוק היעד שלך. בסיס זה עוזר להביא את קולו של הלקוח להחלטות יומיומיות.

בחברה המייצרת מוצר יחיד, יעדי המוצר והחברה עשויים להיות זהים. בארגונים עם מגוון רחב של מוצרים, לכל מוצר יהיו יעדים ויוזמות משלו.
מנהלי מוצר אחראים לספק מול אסטרטגיית המוצר שהוגדרה ולהבטיח שעבודת צוות המוצר חוזרת אל היעדים העליונים הללו.

2. רעיון: ללכוד ולחדד רעיונות מבטיחים

הפעלת האסטרטגיה היא עבודה קשה. להרבה אנשים בתוך הארגון ומחוצה לו תהיה דעה לגבי מה שצריך לעשות הלאה.
באחריות צוות המוצר לסקור ולהעריך את כל הרעיונות מהלקוחות, העמיתים והשותפים. לאחר מכן הם קובעים מה לתעדף.
זו הסיבה ששלב הרעיונות של פיתוח המוצר תלוי בבניית תהליך ניהול רעיונות יעיל. לאסוף, לסקור ולטמון בקשות באופן עקבי ושקוף.
רעיונות נהדרים יקדמו את המוצר קדימה - אבל רק אם רואים מעבר לאיסוף רעיונות.
ההתמקדות כאן צריכה להיות בהפיכת רעיונות לפתרונות אמיתיים המותאמים לצרכי העסק והלקוחות.

3. תכנון: בניית מפת דרכים והערכת ערך המוצר

עכשיו הגיע הזמן לחדד עוד יותר את הרעיונות על סמך יעדים, ערך מוצר משוער והיכולת של הצוות.
בשלב זה, שלב תכנון המוצר, צוותי מוצר יעברו לתכנון מפת דרכים מפורטת בהובלת מנהל המוצר.
זה כולל הגדרת אפיוני המשתמשים העיקריים והתכונות שמתאימות תחת כל יוזמה. מפת הדרכים שונה מתוכניות שחרור המוצר - המפרטות את שלבי העבודה, תאריכי ההפצה והתלות.
כרטיס ניקוד של ערך מוצר מעניק קריטריונים עקביים להערכת הערך של רעיונות, חידוד תכונות ולאחר מכן מדידה שוב לאחר הפרסום.
קביעת מסגרת תעדוף ומדדי ערך שניתן להשתמש בהם באופן עקבי בין צוותים ושלבים.
לאחר בניית מפת הדרכים, מפרטים כיצד תתבצע העבודה הטקטית.
שיתוף פעולה עם צוות ההנדסה בהערכת המאמץ שיידרש כדי להשלים את העבודה הקרובה הוא חלק קריטי בהפיכת מפת הדרכים למציאות. כאן נכנס לתמונה תכנון הקיבולת.

4. תצוגה: שיתוף מפות הדרכים ותוכניות יציאה לשוק עם בעלי עניין

מפות דרכים משמשות גם ככלי תקשורת לקבוצות פנים וחוץ. התלכדות הצוות סביב חזון משותף דורשים מכל אחד לדעת את תפקידו בהצלחת המוצר.
במהלך מצגת מפת הדרכים, מנהל המוצר חולק תצוגות מפה המותאמות לקהל. לדוגמה, מנהיגי חברות ירצו להבין כיצד יוזמות מרכזיות מתגלגלות לאסטרטגיית החברה.
צוות תמיכת הלקוחות, לעומת זאת, ירצה לראות את היתרונות של הפונקציונליות הקרובה, הדרכה מתי היא תהיה זמינה וכיצד להציג אותה ללקוחות.
הצגת מפת הדרכים היא יותר מחשיפת תכונות חדשות וציר זמן. צוותי מוצר יכולים להשתמש בשלב זה כהזדמנות לענות על שאלות לגבי כיוון המוצר ולבקש משוב.

5. בנייה

בשלב זה, המיקוד של הצוות עובר מתכנון לבנייה. זה כאשר מפגישים את צוותי המוצר וההנדסה כדי לבדוק לעומק את התכונות והדרישות.
לאחר מכן צוות ההנדסה הוא הבעלים של עבודת הפיתוח - כולל הערכה, תכנון דרך וקריטריוני קבלה.
צוותי פיתוח רבים בוחרים במתודולוגיית פיתוח מוצר זריזה לארגון ולתעדף פריטי עבודה על פני ספרינטים.
מנהלי מוצר אחראים על תיאום ההשקות שמביאות לשוק חווית מוצר חדשה ברגע שהיא מוכנה. ללא קשר לקצב השחרור,
עליהם לשקול את כל הפעילויות בין-תכליתיות הדרושות כדי לתמוך בשחרור - משיווק וקידום מכירות ועד לתמיכת לקוחות.

6. השקה: הבאת יכולות חדשות לשוק

השקת מוצר היא לא אירוע בודד שמסתיים תוך יום או יומיים. זה דורש תכנון כמו כל שלב אחר בתהליך פיתוח המוצר.
בהתאם לסוג או גודל המהדורה, פעילויות ההשקה עשויות לכלול הודעות שיווקיות, מתן הדרכה מול לקוחות או פנימית, בניית משאבי עזרה עצמית ועוד.

7. ניתוח: הערכת ערך מוצר מומש

בוצעה השקה מוצלחת - אל ההשקה הבאה? לא כל כך מהר. עבודה חשובה לאחר ההשקה כוללת ניתוח השימוש במוצר ואיסוף משוב מלקוחות.
ישנם כמה מדדי מוצר סטנדרטיים שרצוי לעקוב אחריהם, אבל מספרים לבדם אינם יכולים לספר את כל הסיפור.
המדד האולטימטיבי הוא חביבות - עד כמה הלקוחות שלך באמת אוהבים את המוצר שלך ורוצים לספר עליו לאחרים.
ניתן למדוד חביבות בדרכים שונות, כולל סקר פשוט שמבקש מלקוחות לדרג את שביעות הרצון הכללית שלהם.
צוותי מוצרים מסוימים משתמשים במדדים כגון ציון מקדם נטו (NPS) או ציון שביעות רצון לקוחות (CSAT).